۱۳۸۸/۲/۱۳

دندان های مصنوعی

مقدمه

امروزه ملیونها نفر در سراسر دنیا دندان مصنوعی خود را مرهون پیشرفت تکنولوژی و علم دندان سازی می دانند . دندان پزشک شما همه تلاش خود را برای استقرار بهتر دندان مصنوعی در دهان شما انجام می دهد .

بهر حال ممکن است شما به عنوان مصرف کننده جدید دندان مصنوعی نگران چگونگی احساس آن در دهان خود یا تغییر در نحوه صحبت کردن یا ظاهر خود باشید .

به همین علت است که ما این بخش را تهیه کردیم .بیشتر از همیشه مطمان باشید ! استفاده کنندگان دندان مصنوعی به بهترین نحو می توانند زندگی کنند و دندان مصنوعی حتی می تواند جذابتر از دندان های طبیعی جلوه کند !

عادت کردن به دندان مصنوعی

شاید در اولین بار استفاده از دندان مصنوعی احساس راحتی نکنید ولی عکس العمل کاملا طبیعی است وبزودی بر طرف میشود.

بتدریج که دهان شما به دندان مصنوعی جدید عادت می کند ممکن است شما متوجه تغییرات زیر شوید:

· غذا ها مزه متفاوتی دارند .

· جویدن غذا های سفت مشکل است .

· دهان شما بیش تر از حد معمول تولید بزاق میکند .

· شاید احساس کنید جای کافی برای زبان شما وجود ندارد .

· هنگام خندیدن یا صحبت کردن به اندازه کافی احساس اطمینان نمی کنید .

نگران نباشید ,همه این حالات واحساسات کاملا طبیعی هستند !

اینها نتیجه دندان مصنوعی جدید نصب شده روی لثه هایتان است که در مدت زمانی اندک هنگامیکه شما به دندان مصنوعی عادت کنید از بین میرود .

راههایی برای عادت کردن به دندان مصنوعی جدید:

1. صبر داشته باشید !

شما برای عادت کردن به دندان مصنوعی جدید احتیاج به زمان دارید .زیرا بدن شما در ابتدا بطور طبیعی بسبت به اشیا خارجی از خود مفاومت نشان میدهد . هر کس به زمان متفاوتی برای عادت کردن احتیاج دارد . با گذشت زمان بدن شما به دندان مصنوعی عادت خواهد کرد .

2. مدام از دندان مصنوعی های جدیدتان استفاده کنید !

شاید دندان پزشک شما بخواهد که برای چند روز بطور مداوم از دندان مصنوعی تان استفاده کنید ,جتی هنگام شب , زیرا اینکار باعث می شود دهان و لثه شما زودتر به دندان مصنوعی عادت کند . در این موردحتما از دستور دندان پزشک خود پیروی کنید .

3. شاید در ابتدا دندان مصنوعی شما بزرگ بنظر برسد !

ممکن است ابتدا بنظر برسد که لبهای شما برجسته تر و زبانتان بزرگتر شده چون در جایی کوچک گنجاندا شده است . ممکن است زبان ولپتان را گاز بگیرید . نگران نباشید این به آن دلیل است که دندان مصنوعی شما در دهانتان فضایی را اشغال کرده است که شما به فرم وشکل آن عادت ندارید . پس از مدتی احساس راحتی بیشتری خواهید کرد .

4. تذکری در مورد خوردن وآشامیدن

بیشتر مراقب خوردن غذا ها یا نوشیدنی ها ی داغ باشید .ابتدا ممکن است تشخیص دمای غذا به دلیل حضور دندان مصنوعی مشکل تر باشد . هنکامیکه از دندان مصنوعی استفاده می کنید فضای زیادی ر ا در داخل دهان شما پوشش می دهد و از این رو شاید روی حس چشایی شما تاثیر بگذارد .

با توجه به اینکه اکثر پرزهای چشایی روی زبان قرار گرفته اند , شما خیلی زود عادت خواهید کرد و حس چشایی شما زود باز میگردد .

از محکم جویدن با دندانهای جلو و همچنین جویدن مفادیر زیاد غذا در هر لقمه اجتناب کنید . غذا را به تکه های کوچک تفسیم کنید و تدریجا به غذاهای سفتتر (سخت تر) عادت کنید (مثل سیب و یا نان تست)

هنگامیکه میخواهید تکه سیب یا نان را بجوید آن ر ا به طرف بالای دندان ها فشار دهید تا دندان مصنوعی در جای خود نگاه داشته شود . سعی کنید از خوردن غذاهایی با سبوس ودانه های ریزجلوگیری کنید زیرا ممکن است زیر دندان مصنوعی جا بمانند و موجب التهاب و یا حتی درد شوند . با خوراکی های نرم و غیر چسبناک شروع کنید ! اینهابرای جویدن راحت ترند .

مثال : تخم مرغ , گوشت چرخ کرده ,سبزیجات آب پز.

سعی کنید به آرامی و با استفاده از هر دو طرف دندانها بجوید تا فشار به طور مساوی روی طرفین دندان

مصنوعی تقسیم شود .این عمل کمک میکند که به دندان مصنوعی عادت کنید , هرچه آرامتر بجوید زودتر عادت خواهید کرد .

5. دندان مصنوعی های خود را خارج کنید !

دندان مصنوعیهایتان را از قسمت انتهایی و از روی لثه بردارید .

6. شیرینی یا آبنبات را بمکید

اگر مقدار ترشح بزاق دهانتان زیادتر از حد معمول است ویا اگر مشکلی در بلع دارید اینکار به شما کمک خواهد کرد .

7. باصدای بلند جلوی آیینه صحبت کردن را تمرین کنید !

اینکار اعتماد به نفس شما را در صحبت کردن و ادای کلمات در جمع تقویت می کند . بعضی از اصوات مانند : س یا ز همچنین ف یا ت ممکن است در ابتدا سخت تر تلفظ شوند . قبل از صحبت کردن چیزی را بجوید یا ببلعید ,تا مطمان شوید که دندانهای مصنوعی در جای درستی قرار گرفته اند .

8. تن صدای شما

تفاوتی میان صدای شما , وقتی خودتان می شنوید و دیگران صدای شما را می شنوند وجود دارد . برای دیگران صدای شما اندکی تفاوت می کند و یا اصلا تفاوت نمی کند . هنگامیکه شما صحبت می کنید صدایتان از طریق لرزش استخوانهای فک و جمجمه به گوشتان می رسد . استفاده از دندان مصنوعی صدای شما را بلندتر می کند و تغییر می دهد ولی این برای شما قابل تشخیص تر است تا برای دیگران .

چسب دندان مصنوعی

حتی اگر دندانهای مصنوعی بطور دقیق جاگذاری شده باشند ممکن است هنگام خوردن غذا یاصحبت کردن روی لثه جابجا شوند . این کاملا طبیعی است .

چسب دندان مصنوعی قوی تر از بزاق دهان است وبه عنوان یک لایه چسبناک بین لثه و دندان مصنوعی عمل می کند . این نوار استحکام را افزایش داده و از لیز خوردن دندان مصنوعی جلوگیری می کند . هنگام فشار دادن دندان مصنوعی بروی لثه , این لایه مثل بالشتک عمل می کند . همچنین درز لبه های دندان مصنوعی را کاملا پوشش می دهد تا از نفوذ غذا به فضای بین دندان مصنوعی ولثه جلوگیری کند .

چسب دندان مصنوعی به شما کمک می کند تا با تثبیت بیشتر و کاهش حرکات دندان مصنوعی از فعالیتهای روز مره مثل خوردن و صحبت کردن لذت ببرید .

بهداشت دندان مصنوعی

رعایت بهداشت دندان مصنوعی به اندازه رعایت بهداشت دندان طبیعی حایز اهمیت است . از بین بردن پلاکهای میکروبی بسیار مهم است زیرا می تواند باعث تاثیرات منفی چون بوی بد دهان , عفونت و التهاب لثه شود .

راهنمای نگهداری از دندان مصنوعی

· هر روز دندان مصنوعی را تمییز کنید

از مسواک نرمی مثل مسواک مخصوص دندان مصنوعی oral_b برای تمییز کردن و از بین بردن مانده غذا و پلاکهای میکروبی استفاده کنید .توصیه می شود که هنگام تمییز کردن دندان مصنوعی سینک دستشویی پر از آب باشد تادر صورت رها شدن و افتادن , نشکند . استفاده از خمیر دندان , صابون یا دیگر شوینده های خانگی توصیه نمی شود زیرا ممکن است این مواد تمییز کننده حاوی مواد ساینده باشند .

· دهان ولثه خود را بطور منظم تمییز کنید .

علاوه بر دندان مصنوعی لازم است شما دهان ولثه خود را نیز تمییز کنید . از مسواک نرم برای تمییز کردن دهان ولثه استفاده کنید. این عمل باعث می شود که دهان ولثه در شرایط مطلوبی نگهداری شوند و از عفونت آن جلوگیری کند. در صورت ایجاد آفتهای دهان از دهان شویه هایی که حاوی مواد ضد عفونی کننده هستند استفاده کنید مثل دهانشویه oral-b .

· چسب باقیمانده روی دندان مصنوعی را تمییز کنید .

از دستمال آغشته به روغن خوراکی مایع در از بین بردن چسب باقیمانده استفاده کنید و سپس دندان مصنوعی را با آب گرم مسواک بزنید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر