۱۳۸۹/۵/۲۸

میگو سوخاری

میگو سوخاری

• نوع مطلب: طبخ آبزیان ،
• نوشته شده توسط: نیوشا

میگو برای هر نفر : 180 گرم
پیاز : 1 عدد
تخم مرغ : 2 عدد
آرد سفید گندم : 50 گرم
آبلیمو : به مقدار لازم
آرد سوخاری : 50 گرم
فلفل دلمه : دلخواه

طرز تهیه :
میگو ها را با ابلیمو و فلفل دلمه و پیازمخلوط( طعم دار کرده ) تا بوی زخمش برود و عطر ابلیمو و فلفل و پیاز را بگیرد ونیم ساعت انها را در یخچال بگذارید .
تخم مرغها را در ظرفی شکسته و با چنگال خوب هم می زنیم تا حالت چسبندگی از بین برود . سپس در ظرفهایی جداگانه اردسفید و ارد سوخاری را پخش کرده و نمک و فلفل سیاه به آن اضافه  می کنیم . میگو را ابتدا در داخل آرد سفید زده و بعد در تخم مرغ و بعد در آرد سوخاری زده و بعد در روغن داغ سرخ می کنیم.
در آخر میگوها را با لیموترش و جعفری تزیین کنید
---------------------------------------------------------------------------------------------------
خواص میگو
ارزش غذایی میگو گوشت گوسفند، گوساله، مرغ، ماهی و میگو جزو غذاهای با پروتئین بالا محسوب می شوند كه معمولا نیاز پروتئینی بدن باید توسط آنها تأمین شود.
همچنین میزان كلسترول در 100گرم میگو حدود دوسوم میزان كلسترول در یك تخم مرغ 50گرمی است.
یعنی در وزن مساوی، میزان كلسترول میگو یك سوم كلسترول تخم مرغ است. با این تفاوت كه در میگو، میزان اسید چرب اشباع كه برای سلامتی مضر است صفر است كه می تواند به كاهش كلسترول خون كمك كند.
بر اساس تحقیقاتی كه در دانشگاه راكفلر آمریكا صورت گرفته و به تأیید انجمن متخصصان قلب آمریكا رسیده و در مجله نظام پزشكی ایران نیز به ثبت رسیده است. كلسترول موجود در میگو باعث افزایش كلسترول خون نمی شود و اصولا آن چه كه علت اصلی افزایش كلسترول خون است، اسیدهای چرب اشباع به شمار می روند.
میگو مقدار قابل توجهی املاح ضروری به خصوص فسفر و آهن دارد كه به ویژه برای كودكان در حال رشد و زنان باردار بسیار مفید است.
نكته قابل توجه دیگر این كه در غذاهای دریایی به دلیل كمتر بودن بافت پیوندی به نسبت سایر غذاهای گوشتی، گوشت آنها نرم تر بوده و این واقعیت به خصوص پس از پخت مشخص می شود. به همین دلیل غذاهای دریایی و از جمله میگو برای افراد مسن كه به دلیل وضعیت دهان و دندان كمتر قادر به جویدن و هضم غذا هستند بسیار مفید است.
در ارتباط با اندازه میگو توضیح این كه بر خلاف تصور عامه میگوهای درشت یا به اصطلاح شاه میگو به دلیل مسن بودن میگو و سفت شدن عضلات آنها و به زبان دیگر پیر شدن آنها در مقایسه با میگوهای كوچكتر، خوشمزه نیست و در میگو نیز مانند سایر جانوران مثل مرغ، گاو و گوسفند نوع كوچكتر آن خوشمزه تر است، دلیل اصلی تفاوت قیمت در میگوهای ریز و درشت درصد ضایعات آن است.
__________________

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر